2014. 08. 30.

Hajnali ébredés - Új Szinház

Hogy mi mindenre jó a hajnali ébredés, azon kívül, hogy lesed az ég alját és láthatod a kelet felől érkező derengést...a lassan éledő  tárgyakat a szobában, ...a színek változását?  Többek közt arra is, ha már teljesen magadhoz tértél a reggeli órákra és nincs más fontos teendőd, láss a TV-ben olyan műsorokat, amiket nappal nem láthattál, vagy megmagyarázhatatlan okból nappal nem is adnak, tehát csakis a koránkelő tyúkoknak szánják.
Így láttam én ma korán reggel az Építészkorzó c. dokufilmet most Lajta Béla munkáiról, amiből itt konkrétan az Új Szinházat emelném ki,- a szinház körül zajlott problematikát messze elkerülve -, csupán az épület, az eredeti alkotás, majd a szocreál lecsupaszítást követő műemléki helyreállítást dícsérve.
Be kell vallanom, hogy életben, csak a 70-es években láttam, amikor Gyermekszínház működött a teljesen jellegtelennek tűnő épületben, aminek csupán a homlokzat fenti párkánya volt megcsodálható. Akkor nem budapesti lévén munkámból adódóan jártam el előtte kéthetente  a Paulay Ede utcában a metróhoz sietve, de még az érdeklődésemet sem sikerült felkeltenie, belső tereit soha nem is láttam.
Most rácsodálkoztam ennek a filmnek köszönhetően, hogy régi pompáját újrateremtve, sőt téve hozzá, milyen szépséget alkottak az újraálmodók.

"Az épület 1908-09-ben épült, már az 1920-as évek art deco stílusát előre vetítve.  Első célja a tervleírás alapján: „művészi táncok bemutatása, a tánc művészetének nemesebb értelemben való kultiválása, a hatodik művészetnek minálunk is az őt megillető magaslatra való emelése” volt. A városligeti Ős-Budavára szórakozónegyed korábbi bérlője, Friedmann Adolf felesége, Schwarz Amália úrnő nevén építtette a volt  Szerecsen utca 35. szám alatt. A Parisiana Orfeum néven 1909. február 13-án nyithatta meg kapuit.
Az 50-es, 60-as években a szocreál izléshez igazították a homlokzatot. 1989-ben Kőnig Tamás és Wagner Péter, Dávid Ferenc művészettörténész segítségével rekonstruálta  az 1909-es Lajta-homlokzatot." Kivonat a wikipedia.hu oldalról
Lakásom fogságában, életemben már nem lesz lehetőségem teljes valójában megnézni, ezért is örültem hogy legalább így filmen láthattam. Sajnálom, hogy igazán jó képeket nem találtam róla, de sose legyen elégedetlen az ember, mert ez is több a semminél!

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...